Tina Frankens, Bel Olid
Il·lustrador:
Montse
Rubio
Editorial: Fanbooks
Any: 2018
Gènere: Narrativa
juvenil
Enquadernació: Cartoné
Pàgines: 168
Llengua: Català
La Tina es desperta
confosa, amb el cos adolorit i ple de cicatrius. No recorda res del seu passat,
però la seva tieta, que té cura d’ella, li explica que ha tingut un accident
greu.
A mesura que passa el
temps, la noia se sent més forta, i fins i tot comença a sortir de casa...
sobretot a les nits. Però els dubtes sobre el seu cos ple de cicatrius i la
necessitat de recordar el passat no la deixen descansar.
Fa unes setmanes, ja us
vaig parlar d’un llibre de la Bel Olid, La
mala reputació, un llibre de contes magnífic d’una cruesa despietada,
cruesa que trobem, en certa manera, a Tina
Frankens, però en una versió molt més light.
Escollir Bel Olid és anar
sobre segur, és assegurar-se qualitat triïs el llibre que triïs i, Tina Frankens no n’és l’excepció. Tot i
ser la primera novel·la juvenil de l’autora, el resultat és excel·lent.
Amb aquesta novel·la, Bel
Olid ens presenta una nova versió de la mítica obra Frankenstein de Mary Shelly, però, en aquest cas, no ens trobem
davant una novel·la amb un estil clarament gòtic (tant pel que fa al corrent
literari com a l’estètica de la pròpia novel·la), sinó tot el contrari. Tina Frankens està emmarcada en l’època
actual, en un poble o ciutat costanera normal i corrent, amb gent qualsevol,
amb uns personatges protagonistes allunyats, però alhora paral·lels, als
originals. Tot i ser, el que en podríem dir una versió 2.0, manté grans
elements de contacte amb l’obra de Mary Shelly. No només els personatges
mantenen un gran paral·lelisme, sinó que el castell queda substituït per l’àtic
d’una casa normal i corrent, i un laboratori allunyat del nucli urbà. A més,
tota l’essència de la història es manté al llarg de la novel·la.
Només començar a llegir
aquest llibre, ens trobem amb una gran declaració d’intencions. El primer
capítol ja li està dient al lector què hi trobarà entre les seves pàgines, però
sense desvetllar tots els secrets que guarden. En aquest primer capítol se’ns
presenta la tieta de la protagonista, la nova versió de Víctor Frankenstein,
que treballa per donar vida a la seva creació. No tardem gaire en conèixer la
protagonista, la Tina Frankens, una noia adolescent, de naturalesa salvatge,
perduda i desconcertada, que no recorda el seu passat, i que només busca
respostes a totes les seves preguntes, un retrat impecable del caos que
acompanya l’adolescència humana. A més, evoca a la reflexió entre l’individu
entre la massa, aquell que és diferent enmig d’una multitud d’iguals, la
soledat d’aquell qui és rebutjat per la massa.
Al llarg de la novel·la,
igual que en l’original, se’ns mostra la relació entra creador i creació, presentant
la pregunta central: qui és el monstre? La criatura feta de trossos d’altres
persones, pedaços de cadàvers desconeguts? O potser la creadora que ha sobrepassat
tots els límits per jugar a ser déu i decidir qui viu i qui mor?
Si ens fixem en l’estil i
l’estructura del llibre, ens podem adonar que, igual que la protagonista, creada a
partir de fragments de diferents cadàvers, és una novel·la molt fragmentada, formada
per una gran quantitat de capítols breus, amb frases curtes i contundents. Aquesta
fragmentació accelera la lectura que, només començar, agafa un ritme trepidant.
I no podem passar per alt
les il·lustracions que acompanyen Tina
Frankens, unes il·lustracions senzilles, que es mouen enmig de matisos de
grisos, carregades de gran força. Un dels elements que més m'ha agradat ha sigut el fet d'iniciar molts capítols amb la il·lustració d'unes cicatrius que els unien entre si, creant aquest paral·lelisme d'una estructura narrativa feta a pedaços, igual que la seva protagonista. A més, en moltes pàgines, fins i tot ja a la
mateixa portada, trobem el color blau turquesa que, permeteu-me que m’agafi aquesta
llicència, però des del primer moment vaig pensar que no podia ser només per
una funció estètica, sinó que hi havia d’haver un perquè, i potser m’allunyo
molt del que s’havia pensat des de la ment creadora d’Olid, però el blau
turquesa simbolitza la calma i, enmig d’una novel·la protagonitzada per un
personatge perdut i turmentat, aquest color ens evoca aquella calma i pau
interior que anhela i busca la protagonista.
Tina Frankens, doncs, és un llibre que convida al lector a reflexionar al voltant de diferents temes com la igualtat, el feminisme, la tolerància i la moral. Una novel·la juvenil que convido a llegir a tots aquells lectors adults.
Tina Frankens, doncs, és un llibre que convida al lector a reflexionar al voltant de diferents temes com la igualtat, el feminisme, la tolerància i la moral. Una novel·la juvenil que convido a llegir a tots aquells lectors adults.
“Em sento en un bosc d’ombres, els
records amagats darrere els arbres. Quan els persegueixo s’envolen amunt de les
branques: quan no els cerco em fan la traveta i em costa no caure.”
PUNTUACIÓ
5/5
Jo el vaig llegir fa un parell de setmanes :) (ai, crec que ja t'ho havia dit per Instagram, no?)
ResponderEliminarem va agradar força, li posaria un 4/5.